søndag 28. oktober 2007

Jealousy is a bad invention

Ja det er det, men jeg tror en del folk blander sjalusi og missunelse.
I alle fall hvordan jeg ser på det.
Jeg leste en artikkel i Det Nye der det stod om sjalusi, og det fikk meg til å tenkte på at jeg egentlig ikke er en så sjalu person som jeg selv trodde.
I følge artikkelen er de mest vanlige sjalusi typene:
-Søskensjalusi
-Fremgangssjalusi
-Utseendesjalusi
-Opplevelsessjalusi
-Kjærestesjalusi


For å være helt ærlig så har jeg jo hatt flere av disse sjalusitypene opp igjennom årene, men akkurat nå for tiden så har jeg ingen.
Jeg kan jo selvfølgelig være utseendesjalu en gang i blant og
litt kjærestesjalu.
Den eneste grunnen til at jeg er kjærestesjalu er fordi jeg er utrolig
glad i kjæresten min, da kan man jo bli litt overbeskyttende
og redd for å miste en person. Jeg blir i hvertfall det, men jeg hindrer
ikke kjæresten min i å gjøre det han har lyst til for det.
Derfor vil jeg si at jeg ikke er noe spessielt sjalu lenger.

Jeg syns folk som er sjalu burde lese den artikkelen, for det er så mye
som traff meg når jeg leste den. Så forstod jeg at å være misunnelig og sjalu
kan være to helt like ting, men også to forskjellige.
Samtidig vil jeg bare ta med noe som stod i artikkelen som er HELT RIKTIG.

" Vi blir sjeldnere missunelige på dem som virkelig er suksessrike, og som ligger
langt over oss i status. Vi har lettere for å bli missunelige på dem som ligger nær oss i status- dem vi gikk på skole med eller jobber med, i noen tilfeller søsken.
Når bakgrunnen er lik oppstår spørsmålet: Da kunne sikkert jeg fått til det samme, så hva har jeg gjort galt?"

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra du tok opp det. er jo helt sant, tenker bare ikke over det...